Vrijdag 2 december - Ensemble Odyssee

ensemble OdysseeConcert – 20.00 uur – Toegangsprijs 10,-
Deze winter treedt Ensemble Odyssee op met het programma 'Natale Napoletano'. Werken van Napolitaanse componisten worden uitgevoerd, waaronder muziek van Alessandro Scarlatti en Gaetano Veneziano – die dit jaar 300 jaar geleden overleed. Voor de cd waarop dit hartverwarmende kerstprogramma te horen is, werd het ensemble eerder beloond met maar liefst vier Diapasons en vele lovende kritieken in internationale gezaghebbende media. De cd werd zelfs benoemd tot 'Christmas Choice', van BBC Music Magazine! Het programma 'Natale Napoletano geeft een beeld van de ochtendliturgie (metten) van een eerste Kerstdag rond 1690. Het gevarieerd bezette barokorkest (met verschillende strijkersbezettingen, fluiten en een continuogroep) ondersteunt de zangeres en de instrumentale solisten die het bekende kerstverhaal boeiend en kleurrijk weten te vertellen.

Kaarten aan de kassa. U kunt ook reserveren via

Anna Stegmann030 klENSEMBLE ODYSSEE
Barokorkest o.l.v. Andrea Friggi met
Jenny Högström - sopraan solo
Eva Saladin - concertmeester
Anna Stegmann - blokfluit solo
Georg Fitz - blokfluit en hobo solo

www.ensembleodyssee.com
Videofragment 

Het ensemble werd opgericht in 2010 door Anna Stegmann (blokfluit) en Andrea Friggi (klavecimbel). Samen met de andere kernspelers Eva Saladin en Georg Fritz, zetten zij sinds 2012 hun kennis van de historische uitvoeringspraktijk en hun muzikale verbeelding in om onbekend repertoire tot leven te wekken.

Ensemble Odyssee treedt regelmatig op in gerenommeerde zalen en in concertseries en festivals in Nederland, Engeland, Duitsland, Engeland, België, Italië en Oostenrijk, zoals het Summerwind Festival, Trigonale Festival für Alte Musik, Grachtenfestival Amsterdam, Greenwich Early Music Festival & Exhibition London, National Center for Early Music York, Waalse Kerk Amsterdam, Minimekerk Brussel, Muziekgebouw aan ´t IJ, Konzerthaus Berlin, het Concertgebouw Amsterdam en andere. Het ensemble speelde diverse malen live voor de radiozenders Radio 4, de Concertzender, BBC radio 3 en Deutschlandradio, evenals voor de TV-zender Cultura24 en Nederland 2 zoals Vrije Geluiden. Het ensemble was prijswinnaar van het prestigieuze Van Wassenaar Concours en heeft samengewerkt met eminente gastartiesten als Claron McFadden en Filippo Mineccia.

cd ensemble odysseeVan Ensemble Odyssee zijn sinds 2013 drie CD's bij het label Pan Classics verschenen: één met werken van de minder bekende Napolitaanse componisten Antonio Farina en Pietro Marchitelli, en de andere twee met liturgische muziek van Gaetano Veneziano. Deze Cds kregen positieve kritieken in o.m. Diapason, International Record Review, BBC Music Magazine, Klassik Magazin en Early Music Review.
In januari 2016 verschijnt de vierde Cd van het ensemble bij het label Glossa: een gezamenlijk project met de Italiaanse countertenor Filippo Mineccia. In februari 2016 heeft het ensemble een Cd in een kleine kamermuziekbezetting opgenomen. Deze Cd van het label Pan Classics is gewijd aan de blokfluitconcerten van de Engelse componist Wiliam Babel. Deze productie zal vanaf 2016 in vele internationale zalen te horen zijn, waaronder het Händelhaus Halle, het London Handel Festival, en op 11 maart 2017 in de Cellebroederskapel in Maastricht.

MUSICI
De Duitse blokfluitist Anna Stegmann is een gepassioneerde vertolkster van oude en hedendaagse muziek. Geprezen door de nationale en internationale pers is zij met haar ensembles The Royal Wind Music, Ensemble Odyssee en het trio KAZE te gast bij festivals in heel Europa, Noord Amerika en Japan. Met deze ensembles is ze ook regelmatig op de nationale en internationale media te horen (o.a. Radio 4, WDR 3, Deutschlandfunk, BBC 3).
Anna Stegmann031 klNaast haar werk als uitvoerend musicus is zij een gevraagde docent en geeft zij workshops en masterclasses (Duitsland, Engeland en Nederland). Haar leerlingen zijn prijswinnaars bij nationale en internationale wedstrijden, zoals de Prinses Christina Concours, Concertgebouw Concours e.a. Sinds 2014 is zij als blokfluitdocent verbonden aan de Royal Academy te Londen.
Anna's Cds (Glossa, PAN-Classics, Lindoro en Mieroprint) worden enthousiast door de internationale pers ontvang (Diapason, BR Klassik, Klassik Magazin, BBC Music Magazine, Early Music Today e.a.). Zij studeerde bij Winfried Michel aan de Musikhochschule in Münster in Duitsland en bij Paul Leenhouts aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij in 2011 haar Master diploma cum laude ontving.
www.anna-stegmann.com

Andrea Friggi005 klAndrea Friggi heeft als solist, basso continuo speler en dirigent op enkele van de meest belangrijke podia in Europa opgetreden (Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw aan't IJ Amsterdam, Erbdrostenhof Münster, Utrecht Early Music Festival, Musica Antiqua Brugge Fringe, Summerwinds Festival Münster, Kunsthalle Lingen, Chapelle des Minimes Bruxelles, Grachtenfestival Amsterdam, van Wassenaer Festival Amsterdam, Reinkenfestival Deventer). Hij treed regelmatig op met ensembles zoals Dolce & Tempesta, Stile Galante, the Sweelinck Baroque Orchestra, I Piccoli Olandesi.
In 2009 richt hij samen met de Duitse blokfluitiste Anna Stegmann een eigen barokensemble op, Ensemble Odyssee. Met dit ensemble was hij prijswinnaar in het bekende "International Van Wassenaer Concours" in 2011. In hetzelfde jaar wordt hem het prestigieus Hyugens stipendium van de Nederlandse regering toegekend: een tweejarig programma dat zijn masteronderzoek over de onbekende Napolitaanse componiste Antonio Farina ondersteunde.
Andrea studeerde orgel, klavecimbel en basso continuo bij Edoardo Bellotti en Stefano Demicheli. In Nederland studeerde hij bij Menno van Delft, Thérèse de Goede en Bob van Asperen aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij heeft CD's opgenomen voor Bongiovanni, Fuga Libera en Pan Classics.
Andrea werd in 1979 geboren in Milaan, waar hij aan de Università Cattolica del Sacro Cuore onder begeleiding van Carlo Maria Mazzucchi zijn eerste doctoraat in de filologie behaalde (specialisatie: Griekse paleografie). Hij ontving ook een doctoraat in de Byzantijnse filologie van de Università Statale in Turijn waar Enrico Maltese zijn begeleider was. Hij is actief als wetenschapper en publiceert regelmatig artikelen in vaktijdschriften. Sinds oktober 2010 geeft hij lezingen over muzikale filologie en bronnenkunde aan het Conservatorium van Amsterdam.
www.andereafriggi.com

Jenny Högström klJenny Högström, afkomstig uit Zweden, studeerde aldaar zang bij Synnöve Dellqvist, om later haar studie aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Ullrich Messthaler voort te zetten. Ook volgde zij masterclasses bij Andreas Scholl, Margreet Honig, Alessandro de Marchi, Birgitta Svendén en Barbro Marklund. Ze beschikt over een breed solorepertoire, bestaande uit kerkelijke muziek, oratoria en opera, van de vroege barok tot de late romantiek. Ook heeft ze een bijzondere band met het lied-repertoire. Enkele van haar solorollen waren Vagaus in het Vivaldioratorium Judita Triumphans (2011 met La Cetra
Barockorchester Basel), en Asprano in de Vivaldi-opera Montezuma (2012), bovendien was ze soliste in een balletproductie met Purcell's Fairy Queen aan het Theater Basel (2012) te horen.
Ze heeft gezongen met gerenommeerde dirigenten als Andrea Marcon, Hervé Niquet en Michael Form, en is lid van meerdere professionele vokaalensembles als het La Cetra Vokalensemble, de Zürcher Sing-Akademie, het Origen Ensemble Vocal en de English Voices. Ze ontving stipendia van onder andere de Royal Swedish Academy of Music en de Rotary.
www.jennyhögström.com

PROGRAMMA

Natale Napoletano - Kerst in Napels
Gaetano Veneziano (1656–1716), Notturno secondo, lezione prima
sopraan, strijkers en basso continuo
Cristofaro Caresana (ca.1640–1709), Notturno secondo, lezione seconda
sopraan, strijkers en basso continuo
Alessandro Scarlatti (1660–1725), Sinfonia prima di concerto grosso con due flauti
blokfluiten, strijkers en basso continuo
Cristofaro Caresana, Notturno primo, lezione prima
sopraan, strijkers en basso continuo
Antonio Farina (floruit ca. 1675), "Sovra carro stellato"
sopraan, strijkers en basso continuo

PAUZE

Gaetano Veneziano (1656–1716), Sonata
blokfluiten, strijkers en basso continuo
Francesco Provenzale (1624–1704), "Sui palchi delle stelle"
sopraan en basso continuo
Alessandro Scarlatti (1660–1725), Sinfonia quarta
blokfluit, hobo, solo strijkers en basso continuo
Gaetano Veneziano (1656–1716), Notturno primo, lezione terza
sopraan, strijkers en basso continuo

Programmatoelichting
Het programma "Natale Napoletano" geeft een beeld van de ochtendliturgie (metten) van een eerste Kerstdag rond 1690. Naast de nocturnes van Veneziano worden die van zijn leraar Provenzale en collega Caresana vertolkt, omlijst door instrumentale stukken van Scarlatti. Deze stukken vertonen een keur aan experimenten, zoals het gebruik van onverwachtse en ver verwijderde toonsoorten, en hebben een feestelijk karakter. Een terugkerend element is een bekend ostinato, de Bergamasca,een baslijn die in de muziek van vele Italiaanse componisten vanaf het eind van de zestiende eeuw voorkomt, zoals in de nocturnes van Caresana.

Het programma "Natale Napoletano" geeft een beeld van de ochtendliturgie (metten) van een eerste Kerstdag rond 1690. Naast de nocturnes van Veneziano worden die van zijn leraar Provenzale en collega Caresana vertolkt, omlijst door instrumentale stukken van Scarlatti.

Gaetano Veneziano werd geboren in Apulia in 1656, maar bracht het grootste gedeelte van zijn leven in Napels door. Hij studeerde aan het conservatorium Santa Maria del Loreto bij de hierboven genoemde Provenzale, en werd al spoedig diens assistent en kopiist: sommige van Provenzales werken zijn zelfs alleen maar in Veneziano's handschrift overgeleverd. Uit de door Veneziano nagelaten partituren blijkt dat hij voor vele verschillende Napolitaanse kerken en kloosters componeerde. Er zijn aanwijzingen dat zijn muziek zelfs na zijn dood nog werd uitgevoerd, wat in die tijd nauwelijks voorkwam en als een onmiskenbaar teken van beroemdheid mag worden opgevat. Van zijn werken is een collectie van lezingen voor de Heilige Week overgebleven, evenals verscheidene missen en drie lezingen voor het ochtendgebed op de Eerste Kerstdag.

De katholieke „liturgie der uren", een serie van gebeden en lezingen die tijdens verschillende gebedsmomenten in de loop van de dag worden opgezegd, verdeelt het eerste gebed van de dag, de metten (ochtendgebed), in drie zogenaamde nocturnes, die worden uitgevoerd als het nog donker is, vandaar de „nachtelijke" naam. Elke nocturne bestaat uit psalmen en drie lessen (lezingen) met teksten uit het Oude Testament of uit geschriften van de oude Kerkvaders. Van de in totaal negen lessen zijn er slechts drie van Veneziano overgeleverd: misschien zijn de andere zes verloren gegaan, of misschien werden ze nooit gecomponeerd omdat ze opgelezen of gregoriaans gezongen werden. Deze stukken vertonen een keur aan experimenten, zoals het gebruik van onverwachtse en ver verwijderde toonsoorten, en hebben een feestelijk karakter. Een terugkerend element is een bekend ostinato, de Bergamasca, een baslijn die in de muziek van vele Italiaanse componisten vanaf het eind van de zestiende eeuw voorkomt, zoals in de nocturnes van Caresana.

Zoals Veneziano het kerkelijke muziekleven domineerde, zo was Alessandro Scarlatti de meester van de Napolitaanse instrumentale muziek. Zijn twaalf „sinfonie di concerto grosso" zijn een goed voorbeeld van de exuberante Napolitaanse stijl. Een belangrijke rol in deze stukken speelt de blokfluit, een geliefd instrument in het Napels van die tijd. Ook de combinatie van instrumenten in het concertino, bijvoorbeeld blokfluit met trompet of blokfluit met hobo, is opmerkelijk. In het programma van Ensemble Odyssee zorgen Scarlatti's Sinfonia's voor blokfluiten en hobo voor een feestelijke afwisseling tussen de vocale werken.